Perły eteru a sformatowane ramówki stacji


Radio. Cudowne urządzenie, którego wynalezienie przypisuje się Guglielmo Marconiemu. Pozwoliło na dotarcie z przekazem dźwiękowym do wielu osób jednocześnie dając ogromną siłę. Przekonał się o tym choćby George Welles, który realizował w Stanach, jeszcze przed II wojną światową, słuchowiska oparte na znanych utworach literackich. Adaptacja „Wojny światów” była tak sugestywna, że została przez słuchaczy odebrana jako faktyczny reportaż z inwazji Marsjan na Ziemię i wywołała panikę w New Jersey.

Od samego początku funkcjonowania radia, niezwykle istotną rolę odgrywała w nim muzyka. W Polsce, mimo wielu ograniczeń, była swego czasu, jedynym oknem na muzyczny świat. Audycje Piotra Kaczkowskiego, Tomka Beksińskiego, czy choćby nieśmiertelna Lista Przebojów Programu Trzeciego Marka Niedźwieckiego, przybliżały to, co w muzyce wartościowe, a do czego dostęp był ograniczony. Kultowym jest już przykład roli właśnie Piotra Kaczkowskiego w niesamowitej popularności Budgie w Polsce. Mimo ograniczonej ilości stacji, można było w eterze natrafić na wielkie osobowości, które kształtowały gusty słuchaczy swoją wiedzą, zapałem i miłością do muzyki.
A później nastały czasy „wolności”. Na skali odbiorników namnożyło się najróżniejszych stacji, od bardzo lokalnych do ogólnopolskich, a muzyka znacznie powszechniej zaczęła płynąć z głośników. W naturalny sposób, ilość wyjątkowych audycji, na które warto zwrócić uwagę, proporcjonalnie zmalała. W eterze zaczął niepodzielnie panować „radiowy format”. Kolejnym etapem rozwoju radia, są stacje internetowe.

Pośród tych bezkresów sformatowanych ramówek stacji, które prezentują mało wartościowe piosenki, a „dziennikarstwo” muzyczne opiera się na cytowaniu internetowych tytułów, można jednak wyłowić absolutne perły. To w tych audycjach, często w godzinach wieczornych lub nocnych, rządzi rock, metal i muzyka progresywna najwyższych lotów. Na pewno znacie takie audycje i ich autorów. Celowo nie podajemy tu żadnych nazwisk, aby niczego nie sugerować. Ciekawi jesteśmy Waszej opinii. Napiszcie na adres konkurs@rockella.pl, dopisując w tytule wiadomości RADIO, o swojej ulubionej audycji podając jej tytuł, imię i nazwisko prowadzącego oraz nazwę stacji. Dopiszcie również krótkie uzasadnienie swojego wyboru. Na odpowiedzi czekamy do końca czerwca.

Na podstawie Waszych odpowiedzi opracujemy mapę najciekawszych audycji muzycznych w Polsce.

Każda osoba przesyłająca ankietę weźmie udział w losowaniu nagrody, którą jest DVD Franka Zappy „Does Humour Belong In Music?”.

Jest to zapis trasy Franka Zappy z 1984 roku. DVD zawiera największe przeboje nagrane zarówno z Mothers of Invention jak i za czasów kariery solowej. Materiał, oryginalnie wydany w 1985 roku w formacie VHS, został zremasterowany w 2003 roku.

Zapraszamy!

Rockella

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s