Dekalog Adama Hajzera, czyli… 10. pytań do gitarzysty zespołu Tune


adam_hajzer_tuneI: Nie zostałbym muzykiem, gdyby nie:

Ojciec, grający na gitarze, kilka koncertów Hendriksa na video. To tak w skrócie rzecz ujmując. Samo miano bycia muzykiem zależy od dwóch rzeczy. Pierwsza rzecz to: kto lub co sprawiło że sięgnąłem pierwszy raz po instrument. Druga rzecz to: kto lub co sprawiło, że nie pozbyłem się tego instrumentu, aż do czasu kiedy mogłem nazwać siebie muzykiem. Dlatego wymieniłem tutaj rodziców i Hendriksa. O ile ten drugi sprawił, że wziąłem gitarę do ręki, o tyle rodzice pomogli mi ją zatrzymać. Tutaj mogę dziękować mojemu ojcu, który sam grał amatorsko na gitarze i rozumiał moją chęć muzykowania i ogólnie rodzicom, którzy zainwestowali we mnie czas i pieniądze /sprzęt, lekcje, cierpliwość/.

II: Płyta, która wywarła na mnie największe wrażenie:King Crimson „In the Court of the Crimson King”, jedna z pierwszych, potem Pink Floyd „The Dark Side of the Moon”, nie jestem w stanie podać jednej płyty, dziś robią na mnie wrażenie inni wykonawcy niż kiedyś i ciągle się to zmienia.

III: Wykonawca, który wpłynął na moje podejście do muzyki:

Jeśli jakikolwiek wykonawca wpłynął na moje podejście do muzyki to tylko w aspekcie technicznym. Inaczej mówiąc, wiele znanych zespołów reprezentuje świetny poziom wykonawczy do którego trzeba dążyć, żeby móc kiedyś zagrać z nimi wspólny koncert /śmiech/.

IV: Koncert, którego nigdy nie zapomnę:

David Gilmour – Gdańsk 2006. Ten koncert to dla mnie gwiazdka z nieba ponieważ wystąpił na nim prawie cały skład zespołu Pink Floyd. Słowami niestety nie da się opisać tego występu, jeśli widział ktoś, Floyd’ów na żywo wie na pewno o co chodzi.

V: W muzyce najbardziej liczy się dla mnie:

To że jest – dzięki niej czuję, że jestem /w sensie bytu i tego że ma on jakiś sens/, natomiast gadanie o jej formach nie ma dla mnie większego sensu. Liczy się to co w danej chwili powoduje, że przechodzą mi „ciary po plecach”.

Adam Hajzer

VI: Nasze koncerty to dla mnie:

Możliwość publicznego obnażania się z emocji-fajne uczucie. Wyobraźcie sobie, że wyrzucacie z siebie całą pozytywną i negatywną energię doznając przy tym psychicznego i duchowego oczyszczenia.

VII: Gdybym mógł, wybrałbym się w trasę koncertową z:

Peterem Gabrielem i setką innych wspaniałych wykonawców. Jako że posiadam gitarę, to chętnie bym podżemował z kilkoma fajnymi gitarzystami, np. Jack’iem White’em, albo Jimmy Page’em.

VIII: Praca w studiu to dla mnie:

Praca, praca, praca. Potem doświadczenie. Zwłaszcza to zdobyte w materii rozumienia własnego brzmienia i jego roli wpływającej na współbrzmienie z pozostałymi instrumentami, a co za tym idzie na barwę całej płyty. Na końcu w sumie trochę nuda. Nawet jeśli nagramy w studiu instrumenty błyskawicznie, to potem nie da się uniknąć spędzania całych dni na miksowaniu materiału. Rezultat jest taki, że utwory zaczynają mnie nudzić, że chce się już wrócić na salę prób, na scenę, tworzyć nową muzę, ruszać w świat.

IX: Mój ulubiony utwór Tune to:

Lubię wszystkie tak samo, każdy jest inny. Jako że jestem współautorem muzyki to moja wypowiedź w tej kwestii będzie mocno subiektywna, ale mogę powiedzieć, że poza totalną wolnością twórczą jaką sobie założyliśmy /żadnego ograniczania się do styli muzycznych, wzorowania się na innych zespołach/ to ustaliliśmy, że Tune nigdy nie stworzy tzw. wypełniacza na płycie, że każdy numer będzie inny, subiektywnie świetny i jednocześnie stylistycznie spójny z pozostałymi. Z radością mogę oświadczyć, że nam się to udało. Jasne jest to, że słuchaczowi może przypaść do gustu jakiś utwór bardziej niż inny. Myślę jednak, że ciężko by komuś było znaleźć konkretne argumenty na zasadzie że, np. ten numer jest świetny bo.. i go lubię, a tamten słaby bo… i go mniej lubię.

X: Moje muzyczne marzenie:

Nagrywać coraz lepsze płyty z zespołem i grać przed coraz większą publicznością. Prywatnie zachować w sobie na zawsze chęć i radość z tworzenia muzyki.

Skomentuj

