Wywiad z Robertem Marko (Kino Polska Muzyka)


Kino_Polska_Muzyka-logoLista polskich stacji muzycznych poszerzyła się w maju o bardzo ciekawą i unikalną pozycję. 16 maja z emisją testową ruszył kanał Kino Polska Muzyka. O ramówce, ofercie programowej dla miłośników rocka i planach na przyszłość rozmawialiśmy z Dyrektorem Programowym stacji, Robertem Marko.

Editor: Funkcjonuje obecnie kilka polskich stacji muzycznych. Czym Kino Polska Muzyka odróżnia się od nich?

Robert Marko: Kino Polska Muzyka to przede wszystkim, a w zasadzie tylko polska muzyka. W chwili obecnej nie funkcjonuje na rynku stacja telewizyjna, która oferowałaby swoim widzom tak szeroki przekrój polskiej muzyki rozrywkowej. Ponadto chcemy zaoferować naszym widzom „perły” z archiwum polskiej estrady.

E: Z jakich zasobów korzysta kanał do przygotowania poszczególnych programów?

R.M.: W Kino Polska Muzyka staramy się wykorzystać wszelkie możliwe do pozyskania zasoby materiałów archiwalnych. Pozostajemy w bieżącej współpracy z największymi wytwórniami muzycznymi w kraju oraz chcielibyśmy przyjąć rolę „akuszera” przy narodzinach najlepszych polskich talentów muzycznych.

E: Czy są to tylko programy archiwalne, czy pojawiają się również nowe produkcje?

R.M.: Jak wspomniałem oprócz materiałów archiwalnych pozyskujemy również nowe produkcje. Stawiamy także na produkcję własnych programów na przykład towarzysząc z kamerą Maryli Rodowicz przy powstawaniu najnowszej płyty. Przyglądamy się i promujemy nowe zjawiska muzyczne, by wymienić choćby Glacę oraz jego najnowszy projekt My Riot.

E: Kiedy dokładnie wystartowało Kino Polska Muzyka?

R.M.: Kino Polska Muzyka wystartowało dokładnie 16.05.2011 roku z emisją testową.

E: Ile czasu zajęło stworzenie projektu Kino Polska Muzyka?

R.M.: Kino Polska Muzyka cały czas podlega procesowi tworzenia. W tej chwili nie jest to jeszcze produkt docelowy. Mamy wiele planów, które chcemy zrealizować w najbliższej przyszłości i które uatrakcyjnią ramówkę stacji a także będą magnesem przyciągającym coraz to większą widownię. Chociaż istniejemy na rynku bardzo krótko jesteśmy podbudowani pozytywnym odbiorem przez widzów i daje nam to siłę do jeszcze większego wysiłku. Niezwykle cenne są także sugestie i uwagi od naszych telewidzów.

E: Czy możemy zdradzić jakieś nazwiska osób, które pracowały przy powstaniu stacji?

R.M.: Trudno mówić o konkretnych nazwiskach, bo należałoby wymienić całą listę osób zaangażowanych w ten projekt. Jak powiedziałem wcześniej, stacja Kino Polska Muzyka cały czas podlega procesowi powstawania, nad którym czuwa cały zespół profesjonalistów. Wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że tworzymy telewizję, którą sami chcielibyśmy oglądać.

E: Program nadawany jest 24 godziny na dobę?

R.M.: Dokładnie 23 godziny, ponieważ od godz. 5 do 6 mamy przerwę techniczną.

E: Dla kogo dostępny jest kanał?

R.M.: Na chwilę obecną Kino Polska Muzyka jest dostępny dla abonentów platformy cyfrowej CYFRA+ oraz sieci kablowych MULTIMEDIA i UPC. Rozmowy dotyczące rozszerzania zasięgu są na zaawansowanym etapie negocjacji i wkrótce powinniśmy powiększyć go o kolejne sieci zarówno kablowe jak i cyfrowe, tak by każdy fan polskiej muzyki rozrywkowej znalazł naszą stację w swojej ofercie.

E: Jak wygląda ramówka programu?

R.M.: Ramówka stacji Kino Polska Muzyka jest podzielona na pasma tematyczne, przy czym staraliśmy się w niej zawrzeć pełną gamę klimatów związanych z polską muzyką rozrywkową na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Możemy wyróżnić w szczególności pasma muzyczne, w których widz będzie miał możliwość obejrzeć wideoklipy z różnych okresów historii polskiej muzyki rozrywkowej, że wymienię tutaj te najbardziej charakterystyczne pasma, a mianowicie: Retro Video Mix – mix archiwalnych wykonań polskich artystów oraz teledysków z okresu lat 80-tych, ale też wcześniejszych, Szafa Gra – mix najlepszych teledysków a zarazem największych przebojów lat 90-tych oraz Młoda Polska – współczesne produkcje wideoklipów, a także wywiady z artystami, materiały z planów zdjęciowych do teledysków i relacje reporterskie z ciekawych wydarzeń muzycznych. Ponadto w ofercie stacji znajdują się filmy dokumentalne, zarówno te nowsze jak i archiwalne, filmy fabularne związane z tematyką muzyczną jak również w tej chwili już kultowy Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej. Mamy również coś dla miłośników piosenki przedwojennej z komentarzem pana Stanisława Janickiego oraz teledyski z piosenką żołnierską.

E: Z myślą o jakich widzach powstał kanał Kino Polska Muzyka? W zapowiedziach pojawili się między innymi Czesław Niemen, Dżem, Budka Suflera, ale również Marek Grechuta, Anna Jantar czy Edyta Geppert. Zastanawiam się, jak dużo ciekawych materiałów filmowo-muzycznych może znaleźć słuchacz muzyki rockowej i metalowej na antenie Kino Polska Muzyka?

R.M.: Kino Polska Muzyka powstało z myślą o tych wszystkich widzach, których interesuje polska piosenka i którzy czują do niej sentyment, dlatego przekrój muzyczno-filmowy jest dość szeroki. Chcemy, aby większą część programu wypełniała muzyka z lat 90-tych i w tym kierunku idą nasze bieżące działania, jednak staramy się, aby nie pominąć żadnej z ikon polskiej piosenki na przestrzeni ostatnich trzech dekad jak również wcześniejszych lat. Dla słuchaczy lubujących się w cięższych brzmieniach również przygotowujemy specjalne pasmo, ale nie zapominajmy, że w zasadzie zarówno lata 80-te jak i 90-te były zdominowane przez szeroko rozumianą muzykę rockową w związku z czym na pewno nie zabraknie tego gatunku na naszej antenie.

E: Jakie jest kryterium doboru wykonawców?

R.M.: Jak już zaznaczyłem wcześniej skupiamy się na prezentowaniu muzyki i sylwetek zarówno ikon polskiej muzyki rozrywkowej jak i w mniejszym trochę stopniu debiutantów, więc kryterium doboru wykonawców jest naprawdę bardzo szerokie i trudno mi w tej chwili opisać czym się kierujemy. Na pewno istotną kwestią jest format danego wykonawcy, jego dorobek artystyczny, wkład w historię polskiej muzyki rozrywkowej i tak zwana rozpoznawalność.

E: Jak rozkładają się proporcje pomiędzy „starą gwardią” a młodymi, czy wręcz debiutującymi wykonawcami?

R.M.: Te proporcje są zdecydowanie przechylone w kierunku, jak pan to ujął „starej gwardii”, ze względu na sentymentalno-nostalgiczny charakter naszej stacji, ale przygotowaliśmy specjalne pasmo, o którym już wcześniej wspomniałem w dobrym czasie oglądalności tak, aby nasz widz był również „na czasie” jeśli chodzi o współczesną polską scenę muzyczną. Mowa oczywiście o paśmie Młoda Polska.

E: Co ciekawego przygotowuje Kino Polska Muzyka w najbliższym czasie?

R.M.: Mamy w zanadrzu kilka pozycji w tym koncertowych, które chcielibyśmy zaprezentować naszym widzom. Wkrótce nasz widz będzie miał możliwość przypomnieć sobie największe przeboje lat 80-tych i 90-tych, chcemy również wprowadzić format na zasadzie listy przebojów najlepszych polskich teledysków, który byłby całkowicie interaktywny, gdzie to widz będzie decydował o tym, które wideoklipy powinny znaleźć się na naszej liście, jak również jaką pozycję na niej powinny zajmować. Przygotowujemy również kilka programów autorskich, wśród nich program opowiadający o historii polskiego teledysku z udziałem prawdziwych autorytetów w tej dziedzinie oraz program, w którym ikony polskiej sceny muzycznej będą nam odpowiadać na trudne pytania.

E: Jak wyglądają dalsze plany rozwoju stacji? Koncerty, może festiwal polskiej muzyki?  

R.M.: Mamy nadzieję, że Kino Polska Muzyka będzie się rozwijało w szybkim tempie i że wciąż będziemy zaskakiwać naszych widzów, a nasza widownia będzie się wciąż powiększać. Z pewnością chcemy wzbogacić naszą ofertę w wykonania koncertowe i w tym kierunku poczyniliśmy już kroki, natomiast festiwal polskiej muzyki byłby na pewno bardzo ciekawym wydarzeniem na muzycznej mapie Polski. W tej chwili trudno określić czy rzeczywiście będziemy w stanie zrealizować takie przedsięwzięcie, ponieważ dopiero startujemy, a skala takiego wydarzenia zarówno w wymiarze finansowym jak i organizacyjnym jest bardzo duża, ale oczywiście niczego nie wykluczam i osobiście byłbym szczęśliwy, gdybyśmy za jakiś czas mogli organizować cyklicznie taki festiwal.

E: Dziękuję za rozmowę.

R.M.: Dziękuję.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s