Recenzja Pneuma ”Apatia” (2011)


pneuma_apatia-coverZ zespołem Pneuma, jak do tej pory, miałem sporadyczny kontakt. Nigdy specjalnie nie zagłębiałem się w ich utwory, ale przy okazji nowego wydawnictwa odkurzyłem ich starsze płyty, żeby mieć porównanie. Okazuje się, że Pneuma zrobiła wielki krok do przodu, szczególnie pod względem brzemienia, ale i wokalnie wygląda to lepiej. Tak krótko można powiedzieć o krążku „Apatia”.

Członkowie zespołu obiecali, że będzie mocniej i dotrzymali słowa. Pneuma prezentuje nam nowe solidne wydawnictwo, nad którym pracowała ponad dwa lata. Na samym początku od razu przyszedł mi na myśl zespół Frontside, podobne dźwięki, no i wokal. Trochę, niestety, aż za bardzo widać podobieństwo, ale nie ma co narzekać. Chłopaki gruntują sobie mocną pozycję w kraju, co jest bardzo pocieszające. Po czterech nagranych płytach, w końcu przyszedł czas, żeby pokazać się szerszej publiczności i wyjść z cienia.

Teksty na krążku usłyszymy po polsku, i trzeba podkreślić, że nie jest to tylko bezmyślne darcie papy, ale pojawiają się całkiem ciekawie dobrane wersy. Nie ma na płycie żadnej ballady, jest tylko ostra jazda od pierwszego do ostatniego utworu, nie ma szans na krótki odpoczynek. Niestety ma to też swój minus. Utwory są mocno przepakowane riffami, przez co czasami trudno odróżnić, kiedy kończy się jeden kawałek, a zaczyna drugi. Na całym krążku pojawiają się utwory, w których możemy usłyszeć mieszanki różnych stylów m.in. groove metal w kawałku „Symbiot”, czy thrash i death metal w utworze „Śmierć wie lepiej”. Zespół zaprezentował również kilka niespodzianek w postaci gości. Możemy usłyszeć partie zagrane przez Czesława Mozila, czy Setha z Behemotha. „Apatia” brzmi świetnie i słychać to już przy pierwszych dźwiękach. Dobrze aranżacje, ciekawy wokal, a wszystko to składa się na solidną całość.

Po przesłuchaniu płyty z pewnością z uwagą będę śledził poczynania Penumy. Chłopaki mają potencjał, co można było usłyszeć na poprzednich płytach, ale teraz dzięki dobrze dobranym osobom powstało wydawnictwo, które pozwoli im szerzej zaistnieć. Ciekawie będzie też usłyszeć Pneumę na żywo i sprawdzić jak brzmią z nowym materiałem.

Grzegorz Korecki
Ocena: 8/10
Pneuma ”Apatia”/2011/
Skład: Kikut – voc, g; Kruk – g; Mihu – bg; Jojo – dr; gościnnie: Seth – solo w utworze „Symbiot”, Hans Find Moller – kontrabas; Karen Duelend Guastavino – saksofon barytonowy, opera; Marie Louise von Bulow – kontrabas; Troels Drasbeck – perkusja; Martin Bennebo Pedersen – akordeon; Czesław Mozil – kontrabas – gościnnie w utworze EgoTeo; Maciek „Siara” Sieczak – solo w utworze „Kolejny Koniec”; Adam Tkaczyk – werble, outro w utworze „Symbiot”; Mateusz „Faun” Dębski, Maciej „Hava” Kulwiec /Paroxisme/, Jan Galbas /Broken Betty/ – chóry w „Coraz mniej” i „Ukochane Dzieci Diabła”
Wydawca: Mystic
Tracklista:
1. Intro /0:58/
2. Egoteo /4:57/
3. Apatia /6:31/
4. Między Tobą A Mną /6:34/
5. Coraz Mniej /4:26/
6. Symbiot /5:41/
7. Ukochane Dzieci Diabła /4:49/
8. Srebro I Szkło /4:09/
9. Śmierć Wie Lepiej /4:10/
10. Kolejny Koniec /4:31/
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s