Recenzja Judas Priest „Nostradamus” /2008/


Judas_Priest_Nostradamus-coverTa płyta, to nie jest zwykły album, to cały Wszechświat. Dla mnie to był szczyt tamtego roku, esencja idealnej kompozycji. Przemierzamy na niej przestrzeń i czas, aż do jego mglistych krańców. Część pierwsza bardzo różni się od drugiej i na początku bardziej mi się podobała, z czasem różnice straciły na znaczeniu. Ta druga jest łagodniejsza, miejscami gitary są bardziej akustyczne, jest też więcej klawiszy i smyczków. Na obu płytach brzmienia gitar są ciężkie i to one i perkusja nadają intensywny rytm wszystkim utworom. Powiedziałabym, że te mocne gitarowe brzmienia ocierają się o metal cokolwiek by to miało znaczyć. Wspaniałym urozmaiceniem kwartetu instrumentów podstawowych, są odgłosy bijących dzwonów na przemian z biciem serca. I ten głos, którego – jak to się czasem zdarza –muzyka nie zagłusza, chociaż jest stanowcza i wyrafinowana.

Całość wydawnictwa jest zwarta i zawiera w sobie wysublimowane partie instrumentalne. Tu każdy dźwięk, ton mają swoje miejsce, zero improwizacji i przypadkowości. Momentami słyszy się po prostu symfoniczne arcydzieło. Zwłaszcza, kiedy na przemian jedną sekwencję śpiewa wokalista, a drugą wykonuje zespół /chór/. To dynamiczna kompozycja, tryskająca zaskakującą świeżością. Misternie skonstruowana opowieść sprawia, że przeżywamy z tytułowym bohaterem, wielkim wizjonerem Nostardamusem jego wizje wojen, śmierci, zagłady cywilizacji /chociaż tego Nostaradamus nigdzie nie przepowiedział/. Temperament tej muzyki wyraża osobowość tytułowego bohatera. Mamy tu średniowiecze w nowoczesnym wydaniu. Jest to muzyka dla słuchaczy szukających silnych wrażeń, Kosmiczna głębia utworów pomimo ponurych i dramatycznych tekstów przyciąga niczym czarna dziura. W duszy aż coś się kotłuje przy słuchaniu tej emocjonującej muzyki i przejmujących katastroficznych tekstów. Nostradamus był wielkim wizjonerem, Judas Priest wielkim jego wizji przekazicielem , posłańcem w XXI wiek.

Zanurzamy się w magię i wszystko to, czym żywi się nasza wyobraźnia. Otacza nas wielowiekowy czar dzieła Michela de Nostre-Dame.

Ta płyta zafascynowała mnie od pierwszego przesłuchania, kiedy usłyszałam jej fragmenty w Nocy Muzycznych Pejzaży. Dostałam ją zaraz potem i zasłuchałam się w niej. Następnie przyszło odstawienie na półkę, aby zapoznać się z innymi nowościami. Ona jednak cały czas we mnie siedziała i nie mogłam się oprzeć, aby znowu po nią sięgnąć.Podoba mi się jeszcze na tym albumie to, że nie ma przerw między utworami, z końcem jednego płynnie zaczyna się następny. Muzyka ta tak mnie zachwyciła, że przeczytałam wszystkie książki o mędrcu z Salon, jakie znalazłam w domu. Urzeka mnie również doskonała angielszczyzna wokalisty. Rob Halford śpiewa tak wyraźnie i dobitnie, że nie trzeba sięgać po książeczkę z tekstami, aby wiedzieć o czym mówią słowa. Poza tym, są też wstawki w językach włoskim i francuskim, co brzmi bardzo ciekawie.

Przesłuchałam tej płyty chyba z tysiąc razy, kilkakrotnie po to, żeby wyłowić jakieś jej słabe punkty. I znalazłam tylko jeden – brak trzeciego krążka.
recenzja Czytelniczki

ocena: 10/10

Judas Priest „Nostradamus” /2008/

Skład:  Rob Halford – voc, Glenn Tipton – g, synth g, K.K. Downing – g, synth g, Ian Hill – bg, Scott Travis – dr. Gościnnie: Don Airey – kbds.
Wydawca: Sony
Tracklista:
CD 1:
1. Dawn of Creation /2:32/
2. Prophecy /5:26/
3. Awakening /0:53/
4. Revelations /7:05/
5. The Four Horsemen /1:35/
6. War /5:04/
7. Sands of Time /2:37/
8. Pestilence and Plague /5:09/
9. Death /7:34/
10. Peace /2:22/
11. Conquest /4:42/
12. Lost Love /4:28/
13. Persecution /6:34/
CD 2:
1. Solitude /1:23/
2. Exiled /6:33/
3. Alone /7:50/
4. Shadows in the Flame /1:10/
5. Visions /5:24/
6. Hope /2:09/
7. New Beginnings /4:57/
8. Calm Before the Storm /2:05/
9. Nostradamus /6:43/
10. Future of Mankind /8:30/
Skomentuj

