Recenzja Avenged Sevenfold „Hail To The King” (2013)


AvengeSevenfold_HailtotheKingAvenged Sevenfold to jeden z tych zespołów, które robiąc zawrotną karierę w USA, pozostają słabo rozpoznawalne w Europie i zupełnie nieznane szerszej publiczności w Polsce. A szkoda, bo poprzedni krążek – „Nightmare” z 2010 roku – dotarł do pierwszego miejsca Billboardu, a to przecież o czymś świadczy. Po tak ogromnym sukcesie zespół przygotowywał kolejną płytę bardzo długo. „Hail To The King”, szósty krążek Amerykanów, ukazał się dopiero 26 sierpnia tego roku. Warto wspomnieć, że w okresie nagrywania poprzedniej płyty, w miejsce zmarłego przedwcześnie w grudniu 2009 roku Jima „The Reva” Sullivana, przez zespół przewinął się syn marnotrawny Dream Theater, czyli Mike Portnoy. Nie zagrzał jednak miejsca w A7X i nowy album powstawał w składzie: śpiew – M. Shadows, gitary – Synyster Gates i Zacky Vengeance, bas – Johnny Christ i perkusja – Arin Ilejay. Wydawać by się mogło, że to skład optymalny, bo długie oczekiwanie opłaciło się i otrzymaliśmy album niezwykle stylowy, perfekcyjny technicznie i dopracowany w szczegółach.

Zaczyna się intrygująco. Odgłosy deszczu i dzwony, które stopniowo wypierane są przez ostre brzmienie gitary, a następnie mocną i zdecydowaną pracę sekcji. Przez moment ten wstęp przywodzi na myśl „For Whom The Bell Tolls” Metalliki, a może to tylko te dzwony nasuwają zbyt oczywiste skojarzenia? Po dynamicznym początku przychodzi czas na utwór tytułowy, a zarazem pierwszy singiel. „Hail To The King” to znakomity wybór na utwór promujący płytę, bo zawiera wszystko to, co jest na niej najlepszego. Świetna melodia, ostre riffy, mocny ale melodyjny śpiew. „Doing Time” jak Guns n’ Roses z czasów „Appetite for Destruction” – krzykliwy, surowy, ale rozpędzony rock n’ roll’ową melodią zagraną na metalową modłę. „This Means War” brzmi z kolei bardzo… metallikowo. Potężny riff przewijający się przez całą zwrotkę i ogłuszające wezwanie do wojny w refrenie robią wrażenie. O tym, że Avenged Sevenfold są pewni siebie i swojej twórczości można się przekonać w „Requiem”, gdzie zespół bawi się formą wplatając łaciński tekst w słowa utworu. „Crimson Day” przekonuje z kolei, że A7X dobrze czują się również w prostszych kompozycjach i potrafią rozbujać stylową balladą. „Heretic” to kolejny przykład na połączenie metalowej zadziorności z rock n’ roll’ową melodyjnością w jakiej specjalizowały się zespoły z kręgu New Wave of British Heavy Metal z Iron Maiden na czele. Z Iron Maiden czy Judas Pries może się również kojarzyć „Coming Home”. Bardzo oryginalną kompozycją jest ciekawy rytmicznie „Planets” ozdobiony symfonicznymi wstawkami. Najsłabiej w tym zestawie wypada kończący płytę balladowy, utrzymany w rytmie walca, „Acid Rain”. Prosta, zbyt prosta kompozycja, w której mamy fortepian, smyki, marszowo brzmiącą perkusję i boleśnie przewidywalne gitarowe solo. Wyobrażam sobie jednak tę piosenkę jako stadionowy hymn wykonywany podczas koncertu, na który bilety wyprzedały się z dużym wyprzedzeniem. Wtedy ma ona swoje uzasadnienie i sens, i… bardzo chętnie wybrałbym się na taki koncert.

A7X na „Hail To The King” udało się połączyć melodyjność heavy metalu, z trash metalową mocą i surowością rockowego grania. Solówki grane przez instrumentalistów nigdy nie służą popisom, zawsze mają uzasadnienie w kompozycji całego utworu. Ten zespół to piątka absolutnie świadomych i niezwykle utalentowanych muzyków, którym w brzmieniu całego albumu ponownie pomógł Mike Elizondo, odpowiedzialny za brzmienie „Nightmare”. Oni mówią „Hail to the King”. Ja mówię Hail To The Avenged Sevenfold!

Editor

Ocena: 9/10

Avenged Sevenfold „Hail To The King” (2013)
Skład: M. Shadows – wokal, Synyster Gates – gitara, Zacky Vengeance – gitara, Johnny Christ – gitara basowa, Arin Ilejay – perkusja
Wydawca: Warner

Lista utworów:
1. Shepherd of Fire (5:18)
2. Hail to the King (5:03)
3. Doing Time (3:31)
4. This Means War (6:09)
5. Requiem (4:24)
6. Crimson Day (5:00)
7. Heretic (4:53)
8. Coming Home (6:21)
9. Planets (5:59)
10. Acid Rain (6:44)

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s